
Social Media Manager
Lesgeld
Wij hanteren geen arrangementskosten. De prijs is inclusief lunch en eventuele lesboeken.

Tijdens de opleiding Social Media Managerlatenervaren trainers je in zeven dagen demogelijkheden zienvan de belangrijkste social media-platforms. Dus wil je snel op aansturend n uitvoerend niveau met social media-marketing aan de slag? Dat kan! Je verkent de strategische kanten van social media-marketing en gaat aan de slag met content, advertising en storytelling.Zo is de opleiding Social Media Manager opgebouwdDe opleiding Social Media Manager bestaat uit zeven trainingsdagen en zes trainin
Tijdens de opleiding Social Media Managerlatenervaren trainers je in zeven dagen demogelijkheden zienvan de belangrijkste social media-platforms. Dus wil je snel op aansturend n uitvoerend niveau met social media-marketing aan de slag? Dat kan! Je verkent de strategische kanten van social media-marketing en gaat aan de slag met content, advertising en storytelling.Zo is de opleiding Social Media Manager opgebouwdDe opleiding Social Media Manager bestaat uit zeven trainingsdagen en zes trainingen die op elkaar aansluiten:Social MediastrategieOnline StorytellingSchrijven voor Social MediaFacebook en Instagram Advertising basisFacebook en Instagram Advertising gevorderdLinkedIn Advertising
Programma van de opleiding Social Media Manager
Social Mediastrategie
Dag 1
Ochtend
- Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
- Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
- Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.
Middag
- Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
- Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.
Dag 2
Ochtend
- Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
- Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.
Middag
- Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
- Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.
Social Mediastrategie
Dag 1
Ochtend
- Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
- Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
- Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.
Middag
- Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
- Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.
Dag 2
Ochtend
- Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
- Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.
Middag
- Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
- Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.
Online Storytelling
Ochtend
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
Middag
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Online Storytelling
Ochtend
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
Middag
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Online Storytelling
Ochtend
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
Middag
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Online Storytelling
Ochtend
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
Middag
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Online Storytelling
College 1
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
College 2
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Schrijven voor Social Media
Ochtend
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
Middag
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
Schrijven voor Social Media
Ochtend
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
Middag
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
Schrijven voor Social Media
College 1
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
College 2
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
Schrijven voor Social Media
Ochtend
- Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
- Drie schrijfformules
- Pakkende headlines schrijven
- Een krachtige call to action schrijven
Middag
- Effectieve updates maken voor LinkedIn, X, Facebook en Instagram
- Technische aspecten: hashtags, beeld en video
- Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
- Inhakers bedenken en publiceren
- Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content
Facebook en Instagram Advertising Basis
College 1
- We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
- Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
- Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
- Advertentie-account instellen
- Verschillende plaatsen en typen ads
- Doelen en doelgroepen bepalen
- Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
- Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?
College 2
- We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
- Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
- Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
- Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
- Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne
Facebook en Instagram Advertising Basis
College 1
- We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
- Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
- Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
- Advertentie-account instellen
- Verschillende plaatsen en typen ads
- Doelen en doelgroepen bepalen
- Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
- Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?
College 2
- We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
- Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
- Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
- Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
- Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne
Facebook en Instagram Advertising Gevorderd
College 1
- Adverteren via Facebook en Instagram - trends en ontwikkelingen
- Business-to-business en business-to consumer cases: succesvolle (en minder succesvolle) campagnevoorbeelden
- De sales-funnel: meer bereik, leads of omzet?
- De Facebook pixel en conversies meten
- Resultaat/ROI drastisch vergroten met A/B testen
College 2
- Conversiemeting: Facebook vs. Google Analytics
- Werken met UTM-tags in Google Analytics
- Producten promoten via de catalogus
- Maak je eigen doelgroepen; Custom audiences en Look-a-like audiences
- Analyse van jouw advertentieaccount: wat gaat goed, wat kan beter, waarom maak je bepaalde keuzes?
Facebook en Instagram Advertising Gevorderd
College 1
- Adverteren via Facebook en Instagram - trends en ontwikkelingen
- Business-to-business en business-to consumer cases: succesvolle (en minder succesvolle) campagnevoorbeelden
- De sales-funnel: meer bereik, leads of omzet?
- De Facebook pixel en conversies meten
- Resultaat/ROI drastisch vergroten met A/B testen
College 2
- Conversiemeting: Facebook vs. Google Analytics
- Werken met UTM-tags in Google Analytics
- Producten promoten via de catalogus
- Maak je eigen doelgroepen; Custom audiences en Look-a-like audiences
- Analyse van jouw advertentieaccount: wat gaat goed, wat kan beter, waarom maak je bepaalde keuzes?
LinkedIn Advertising
College 1
- Een korte introductie in 's werelds grootste online platform voor professionals
- De basisprincipes van een succesvolle online marketingstrategie
- Praktijkcases: succesvolle en minder geslaagde voorbeelden van LinkedIn-marketingstrategieën
- Wat voor content werkt op LinkedIn? Hoe genereer je meer relevante volgers, oprechte interactie, leads en klanten?
College 2
- Je denkt een strategie uit om jouw doelgroep te bereiken en écht verbinding te maken
- Je leert hoe de advertentiemanager van LinkedIn werkt en hoe je tegen zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk leads genereert
- Je ontdekt hoe je een deel van je marketingactiviteiten kunt automatiseren
LinkedIn Advertising
College 1
- Een korte introductie in 's werelds grootste online platform voor professionals
- De basisprincipes van een succesvolle online marketingstrategie
- Praktijkcases: succesvolle en minder geslaagde voorbeelden van LinkedIn-marketingstrategieën
- Wat voor content werkt op LinkedIn? Hoe genereer je meer relevante volgers, oprechte interactie, leads en klanten?
College 2
- Je denkt een strategie uit om jouw doelgroep te bereiken en écht verbinding te maken
- Je leert hoe de advertentiemanager van LinkedIn werkt en hoe je tegen zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk leads genereert
- Je ontdekt hoe je een deel van je marketingactiviteiten kunt automatiseren
Wat kun je na het volgen van de opleiding Social Media Manager
Na afloop kun je onder andere:
- Je kent de verschillende doelen waarvoor je social media kunt inzetten: van sales tot klanttevredenheid.
- Je weet hoe je resultaatgerichte social media-doelen opstelt, hoe je doelgroepen definieert en welke kanalen hierbij passen.
- Je kunt passende contentformats ontwikkelen en een contentplanning opstellen.
- Je kent de marketing- en advertentiemogelijkheden van de belangrijkste social media-platforms, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram.
- Je kunt een Facebook-strategie opstellen en weet hoe je hiervoor pakkende content creëert.
- Je weet hoe je een Facebook advertentie-account opzet en kunt deze gebruiken om je doelgroep te bereiken.
Voor wie is de opleiding Social Media Manager bedoeld?
Deze opleiding is bedoeld voor professionals die social media op strategisch niveau willen inzetten, coördineren en optimaliseren. Denk aan (freelance) marketing- en communicatieprofessionals, online marketeers en redacteuren. Marketingkennis is handig, maar niet essentieel.

