Innovatiestrategie | Succesvol innoveren
Lesgeld
Wij hanteren geen arrangementskosten. De prijs is inclusief lunch en eventuele lesboeken.
Nieuwe producten, diensten en businessmodellen ontwikkelen terwijl je je bestaande bedrijf draaiende houdt: hoe doe je dat? Zelfs grote organisaties struggelen ermee. Vaak krijgt gebrek aan executiekracht de schuld, maar meestal ligt de oorzaak dieper: er ontbreekt een duidelijke innovatiestrategie. In de training Innovatiestrategie leer je hoe je vanuit een onderbouwd plan succesvol kunt innoveren, met focus, richting en impact.
Programma van de training Innovatiest
Nieuwe producten, diensten en businessmodellen ontwikkelen terwijl je je bestaande bedrijf draaiende houdt: hoe doe je dat? Zelfs grote organisaties struggelen ermee. Vaak krijgt gebrek aan executiekracht de schuld, maar meestal ligt de oorzaak dieper: er ontbreekt een duidelijke innovatiestrategie. In de training Innovatiestrategie leer je hoe je vanuit een onderbouwd plan succesvol kunt innoveren, met focus, richting en impact.
Programma van de training Innovatiestrategie
Dag 1
- Innovatie begint bij helderheid. Wat bedóel je nou eigenlijk als je het over 'missie', 'visie' en 'strategie' hebt? Oefen door een samenvatting van je eigen bedrijfsstrategie te maken.
- Je huidige businessmodel is een perfecte start voor trendanalyses. Door je businessmodel op te schrijven, krijg je inzicht in je zwakke plekken en blinde vlekken.
- Niet alle trends hebben impact op jouw businessmodel. Door de belangrijkste trends te identificeren, weet je waar innovatie een rol moet spelen.
- Breng je bedrijfsstrategie, je businessmodel en je trendanalyse samen in je innovatiethesis. Formuleer in zinnen wat de rol van innovatie is voor je organisatie.
Dag 2
- Zonder doelen weet je niet of je op de goede weg bent. Daarom formuleer je doelen voor je innovatiemissie. Innovatiedoelen kunnen procesgericht (bv. aantal experimenten uitgevoerd of aantal design sprints afgerond) of outputgericht zijn (omzet uit nieuwe producten of diensten).
- Organisaties die alleen incrementeel vernieuwen, lopen het risico ingehaald te worden. Tijd om te kijken waar jouw organisatie staat. Met het horizonmodel zie je of je innovatieporfolio wel gebalanceerd genoeg is. Want balans betekent succes.
- Ambidextere organisaties zijn in staat om hun huidige businessmodel efficiënt te laten draaien én te zoeken naar nieuwe markten. Maar hoe organiseer je dit? In een innovatielab? Waar ‘hang’ je dit op in de organisatie, of doe je dit juist buiten je organisatie om? Je leert wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties en maakt een keuze voor je eigen organisatie.
- De innovatiemethode die je kiest, moet passen bij je organisatie. Wat is agile, design thinking, lean startup en businessmodel-ontwerp? En wat zijn de voor- en nadelen? Na een afweging bepaal je welke methode je zou voorstellen aan je directie.
- Innovatie kost geld. Maar hoe budgetteer je dit het beste? Hier zijn verschillende manieren voor. Helpt de traditionele manier van plannen en budgetteren, of zijn er alternatieve methoden? En wat is de rol van de business case?
Wat kun je na het volgen van de Training Innovatiestrategie
- Je formuleert je eigen innovatiemissie en koppelt die aan je bedrijfsstrategie
- Je weet welke trends wel en niet relevant zijn voor jouw businessmodel
- Je stelt concrete innovatiedoelen voor je organisatie.
- Je kiest passende organisatiemodellen voor innovatie
- Je leert hoe je innovatie budgetteert en onderbouwt
- Je gebruikt de juiste methoden om het innovatieproces te sturen
Voor wie is de training Innovatiestrategie bedoeld?
De training Innovatiestrategie is bedoeld voor iedereen die innovatie strategisch wil benaderen in plaats van ad hoc: product owners, business developers, innovatiestrategen en marketeers. Ook managers en CEO's halen veel uit deze training. Het is een praktische, inspirerende training waarin strategie en creativiteit samenkomen.