
Creative Concepting | Creatieve en commerciële concepten
Lesgeld
Wij hanteren geen arrangementskosten. De prijs is inclusief lunch en eventuele lesboeken.

Creativiteit concreet maken is een vak. En het leuke is, iedereen kan dat leren! Moet jij weleens een kraakhelder business concept neerzetten voor een klant of investeerder in je merkcampagne? Ofje baas vraagt bijvoorbeeld om een idee helder in kaart te brengen zodat-ie er een beslissing over kan nemen. Je bent eigenaar van een bedrijf, en wilt je ideen eindelijk eens concreet maken om goed koers te blijven varen. Misschien ben je in deze roerige tijden toe aan een reset: Waar sta ik over vij
Creativiteit concreet maken is een vak. En het leuke is, iedereen kan dat leren! Moet jij weleens een kraakhelder business concept neerzetten voor een klant of investeerder in je merkcampagne? Ofje baas vraagt bijvoorbeeld om een idee helder in kaart te brengen zodat-ie er een beslissing over kan nemen. Je bent eigenaar van een bedrijf, en wilt je ideen eindelijk eens concreet maken om goed koers te blijven varen. Misschien ben je in deze roerige tijden toe aan een reset: Waar sta ik over vijf jaar? Of je loopt al lang met een briljante ingeving rond, maar krijgt m niet van de grond. Want, hoe moet dat?In de hands-on training Creative Concepting leer je hoe je volgens een eenvoudig, concreet 6-stappenplantot een innovatief concept komt. Moeilijk? Nee! Iedereen kan het, dus jij ook. En creatief hoef je niet per se te zijn. Het gaat vanzelf.
Programma van de training Creative Concepting
Dag 1
Ochtend
- Wat is een concept en waarom heb je creative concepting nodig?
- Geen concept zonder sterke visie. Waar komen we vandaan, waar staan we nu en waar gaat de wereld naartoe?
- Must: gebruik je zintuigen en zet ze in om je concept te versterken.
Middag
- Kern is king: waarom is ‘waarom’ het allerbelangrijkste element van je concept. En wat is daarop het antwoord?
- Belang van karaktereigenschappen: van kern naar hart naar ziel.
- Ga grondig te werk: geen goed concept zonder serieus onderzoek. Merk- en doelgroepanalyse: echt goed researchen doe je zo.
Dag 2
Ochtend
- Inzicht: probleem vs kansen en hoe je kansen uit beperkingen haalt.
- Creatieve denktechnieken als mindmapping, scampering en de SIT-methode.
- De kracht van visual storytelling: een sterk concept zonder beeldtaal is er niet.
Middag
- Fantasietool: gebruik je fantasie voor extra verbredingen en verdieping.
- Trechteren: de 5 w’s, zo pas je ze toe.
- Conclusie: een sterk concept samengevat in max 10 volzinnen.
- Het proces van A tot Z inclusief concreet stappenplan. Let’s go!
Wat kun je na het volgen van de Training Creative Concepting
Je leert wat een concept eigenlijk is, hoe dit vanuit creativiteit kan ontstaan en wat de meerwaarde ervan is. Met een innovatief concept worden ideeën concreet en kan je de juiste beslissingen nemen. Daarvoor maak je gebruik van slimme tools én je zintuigen. Aan de hand van inspirerende voorbeelden uit de praktijk word je meegenomen in theorie, maar je gaat ook zelf aan de slag. Proefondervindelijk ken je na het afronden van deze training de belangrijkste creatieve stappen om tot een sterk concept te komen, zoals:
- Creatieve denktechnieken toepassen voor ideevormgeving en verdieping
- Leren hoe je je zintuigen gebruikt om verscherping te realiseren
- Het belang van goede research en dat zelf ondervinden
- Tools om in en out of the box te denken, beperkingen te omarmen en de uitkomsten daarvan te benutten
- De kracht van storytelling en een concept concretiseren op een half A4’tje
Kortom: hoe je via een duidelijk 6-stappenplan zelf een sterk en overtuigend concept ontwikkelt voor een bestaand -of nog niet bestaand- doel. En dat alles op een half 4-tje.
Voor wie is de training Creative Concepting bedoeld?
Deze basistraining is niet alleen voor creatieven, maar juist voor iedereen die wil leren hoe je van een gedachte of idee een sterk concept kunt maken. Of je nu in dienst bent, eigen baas, éénpitter, in between jobs of gewoon jezelf beter wil leren kennen. Dus loop je al jaren rond met een idee, zoek je naar concrete stappen voor je brand, moet je een opdracht van je baas fixen of zie (of voel) je kansen maar weet je ze niet in de juiste vorm te gieten? Join in en leer hoe je van idee tot een goed concreet concept komt!
Deze training sluit goed aan, als je je bezig houdt met:
- Commerciële merkstrategie
- Concreet maken van strategie en innovatie
- Creëren van sterke marketingcampagnes

