Programmeren voor Beginners
Lesgeld
Intro Programmeren
De cursus gaat van start met een uitleg over de methodiek van het gestructureerd programmeren. Aandacht wordt besteed aan het schrijven van programma's in source code en het vertalen van deze code met compiler en linker tot executeerbare binaire code.
Structuur Diagrammen
Eveneens leren de deelnemers het formuleren van een probleem in Nassi Schneiderman diagrammen en Data Flow diagrammen. Eenvoudige problemen worden geanalyseerd en omgezet in instr
Intro Programmeren
De cursus gaat van start met een uitleg over de methodiek van het gestructureerd programmeren. Aandacht wordt besteed aan het schrijven van programma's in source code en het vertalen van deze code met compiler en linker tot executeerbare binaire code.
Structuur Diagrammen
Eveneens leren de deelnemers het formuleren van een probleem in Nassi Schneiderman diagrammen en Data Flow diagrammen. Eenvoudige problemen worden geanalyseerd en omgezet in instructies in de programmeer taal.
Variabelen en Data Types
Dan wordt in de cursus aandacht besteed aan statements, operatoren, variabelen, constanten, arrays en data types in programmeertalen.
Control Flow
En control flow constructies, die in iedere programmeertaal aanwezig zijn, worden behandeld zoals branching met if, then, else, select, case en iteraties met while, for, do while, break en continue.
Functies
Hergebruik van code komt aan de orde bij de behandeling van functies. Zowel het aanroepen van functies uit een library als het zelf schrijven van functies wordt besproken. Hierbij wordt het verschil uitgelegd tussen call-by value en call-by reference.
Pointers
Ook komen pointers aan de orde waarmee in het geheugen kan worden gewezen en door het geheugen kan worden gewandeld.
Object Oriëntatie
De cursus wordt afgesloten met een introductie in object georiënteerd programmeren. Na het doorlopen van de cursus zijn de deelnemers in staat kleine programma's te schrijven waarmee programmeer problemen worden opgelost. Ze zullen niet op de hoogte zijn van alle ins en outs van de taal want dat is niet de opzet van deze cursus.
Doelgroep Cursus Programmeren voor Beginners
De cursus Programmeren voor Beginners is bedoeld voor personen die de beginselen van het progammeren willen leren en die toe te passen in een willekeurige taal en platform.
Voorkennis Cursus Programmeren voor Beginners
Om aan deze cursus te kunnen deelnemen is geen specifieke voorkennis vereist. Algemene kennis over en ervaring met computers is wenselijk.
Uitvoering Training Programmeren voor Beginners
De theorie wordt besproken aan de hand van presentatie slides. Demo's worden gebruikt om de concepten te verduidelijken. De theorie wordt afgewisseld met oefeningen waarin eenvoudige programmeer problemen worden opgelost. De cursustijden zijn van 9.30 tot 16.30.
Certificering Cursus Programmeren
De deelnemers krijgen na het goed doorlopen van de cursus een officieel certificaat Programmeren voor Beginners.
Modules
Module 1 : Intro Programming
- Programming Languages
- Language Syntax
- Levels of Programming
- Language Generations
- Unstructured Programming
- Procedural Programming
- Object Oriented Programming
- Compiled Language C
- Compiling and Linking
- Creating Executables
- Intermediate Language Java
- Compiler and Interpreter
- Compiling and Running Java Programs
- Script Language Python
- Running Python Scripts
Module 2 : Structure Diagrams
- Software Development Phases
- Structured Programming
- Pseudo Code
- Program Structure Diagrams
- PSD Instructions
- PSD Selection Diagrams
- Multiple Selection Diagrams
- Iteration Diagrams
- While and For Iteration
- Logical Operations in PSD’s
- Input and Output
- I/O in PSD
- Average PSD
- File I/O in PSD
- Functions in PSD
Module 3 : Variables and Data Types
- Variables
- Data Types
- Assignment Instructions
- Variable Declaration
- Variable Initialization
- Java Data Types
- JavaScript Data Types
- PHP Data Types
- Identifiers
- Identifiers Examples
- Constants
- Strong Typing
- Weak Typing
- Dynamic Typing
- Comments
Module 4 : Control Flow
- Control Structures
- if Statement
- if else Statement
- if else Examples
- Multiple Selections
- Nested if Statements
- switch case Statement
- Iteration Statements
- for Loop
- while and do..while Loop
- break and continue
Module 5 : Operators
- What is an Operator?
- JavaScript Operators
- Arithmetic Operators
- Logical Operators
- Comparison Operators
- Assignment Operators
- String Operators
- Bitwise Operators
- Other Operators
- Operator Precedence
- Expressions
Module 6 : Arrays
- What are Arrays?
- Creating Arrays
- Initializing Arrays
- Accessing Arrays
- Array Indexes
- Array length
- Processing with for
- Processing with for each
- Multidimensional Arrays
- Associative Arrays JavaScript
- Associative Arrays PHP
Module 7 : Functions
- Library Functions
- User Defined Functions
- Calling Functions
- Advantages of Functions
- Function Prototype
- Function Definition
- Passing Parameters
- Local and Global Variables
- Return Statement
- Types of Calls
- Recursion
Module 8 : Pointers
- Pointers
- Variables and Addresses
- Pointer Declaration
- Initializing Pointers
- Pointers to Variables
- Pointer Dereferencing
- Pointer Assignment
- Call by Value and by Reference
- Pointers and Arrays
- Address Arithmetic
- Arrays in Function Calls
Module 9 : Classes and Objects
- Class Definition
- Encapsulation
- Access Modifiers
- Constructors
- Creating Objects
- Fields and Methods
- Instance variables
- Class variables
- Using Objects
- Object References
- Object Destruction