
Training Schrijven voor SEO & GEO
Lesgeld

Een van de meest gestelde vragen in online marketing: Hoe zorg ik ervoor dat mijn site online beter vindbaar wordt? Want verschijn je niet in beeld bij belangrijke zoektermen in Google en vragen in AI-bots, dan loop je veel potentiële klanten mis. Zeker nu meer dan de helft van de Google-gebruikers niet verder kijkt dan de top 5 organische zoekresultaten.
De oplossing? SEO (Search Engine Optimization) en anno 2025 gaat dat hand in hand met GEO (Generative Engine Optimization) . Ga tij
Een van de meest gestelde vragen in online marketing: Hoe zorg ik ervoor dat mijn site online beter vindbaar wordt? Want verschijn je niet in beeld bij belangrijke zoektermen in Google en vragen in AI-bots, dan loop je veel potentiële klanten mis. Zeker nu meer dan de helft van de Google-gebruikers niet verder kijkt dan de top 5 organische zoekresultaten.
De oplossing? SEO (Search Engine Optimization) en anno 2025 gaat dat hand in hand met GEO (Generative Engine Optimization) . Ga tijdens de training Schrijven voor SEO & GEO samen met SEO-expert Rutger Steenbergen aan de slag met het vinden van relevante zoektermen, slimme copywriting-technieken én het optimaliseren en verbeteren van je website voor de vindbaarheid in zoekmachines en ai platforms.
De training Schrijven voor SEO & GEO is bedoeld voor iedereen die online teksten schrijft en beter gevonden wil worden, of mensen aanstuurt die dit doen.
Denk aan: marketing- en communicatiemedewerkers, communicatieadviseurs, (online)marketeers, copywriters, redacteuren en contentspecialisten.
Ervaring met een eigen cms is handig. Oppervlakkige kennis van technieken als HTML en webanalytics is meegenomen. Voor deze training gaan we uit van hbo-denkniveau.
- Je begrijpt de actuele SEO- en GEO-principes, inclusief hoe AI en zoekmachines content beoordelen
- Je weet hoe indirecte factoren te optimaliseren om bezoekers vast te houden
- Je kunt relevante zoekwoorden en vragen van je doelgroep vinden en verwerken in je teksten
- Je weet hoe je met interne en externe links de waarde en zichtbaarheid van je content versterkt
- Je kunt resultaten van je inspanningen inzichtelijk maken en monitoren
Tijdens de training Schrijven voor SEO & GEO komen de volgende onderwerpen aan bod:
- De nieuwste ontwikkelingen in SEO & GEO: hoe AI en zoekmachines content selecteren
- Concrete regels bij het schrijven: online copywriting
- Scoren op door jou gekozen zoekwoorden (keywords)
- Het vinden en kiezen van zoektermen en vragen voor chatbots
- Content optimaliseren zonder te overdrijven: omgaan met duplicate content, keyword density en relevantie
- Hoe succesvol ben je eigenlijk?
- De vertaalslag: wat ga je morgen doen met deze kennis en kunde?
Let op: in deze training schrijf je geen complete teksten. Je leert wél precies hoe SEO en GEO werkt én waar je op moet letten. Bovendien oefen je met korte, praktische opdrachten, zodat je thuis direct aan de slag kunt.
Praktisch
De training kent startmomenten op locatie en in de virtual classroom. Benieuwd naar de praktische informatie over jouw deelname?
Op locatie
- De training op locatie is een 1-daagse training
- Nodig tijdens training: een laptop of tablet
- Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer
- Uitgebreide lunch, hapjes en drankjes zijn inbegrepen
- Studiemateriaal inbegrepen
Virtual classroom
- De training in de virtual classroom wordt verdeeld over 2 dagdelen
- Nodig tijdens training: een laptop of tablet met een stabiele internetverbinding die geschikt is voor videobellen. Het is aan te raden een headset te gebruiken met een goed werkende microfoon
- Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer
- Interactief: voldoende gelegenheid om vragen te stellen, cases in te brengen en mee te denken met je medecursisten
- Studiemateriaal inbegrepen
