
Training Community building
Lesgeld

Door een community te faciliteren creëer je waarde tussen de deelnemers en kunnen complexe vraagstukken worden gedeeld en opgelost. Je versterkt de binding met je deelnemers, achterban én organisatie. Maar wat komt er kijken bij het ontwikkelen van zo’n manier van samenzijn? Hoe identificeer je deelnemers en betrek je deze optimaal bij je plannen en doelen? En hoe ga je uiteindelijk met elkaar deze doelen behalen? Wat is er nodig binnen de samenwerking?
Al deze vragen, en meer, worden
Door een community te faciliteren creëer je waarde tussen de deelnemers en kunnen complexe vraagstukken worden gedeeld en opgelost. Je versterkt de binding met je deelnemers, achterban én organisatie. Maar wat komt er kijken bij het ontwikkelen van zo’n manier van samenzijn? Hoe identificeer je deelnemers en betrek je deze optimaal bij je plannen en doelen? En hoe ga je uiteindelijk met elkaar deze doelen behalen? Wat is er nodig binnen de samenwerking?
Al deze vragen, en meer, worden tijdens deze training beantwoord. Je gaat werken aan een eigen community-concept (of meerdere). Je maakt kennis met de theorie achter waardevolle communities, leert hoe je relevante deelnemers en hun drijfveren in kaart brengt. Ook gaan we in op het praktisch begeleiden van deze deelnemers. Na afloop weet je hoe je ervoor zorgt dat je deelnemers niet alleen samenkomen, maar zich echt verbinden aan elkaar en de missie van de community.
De training Community building is voor iedereen die betrokken is, of binnenkort betrokken wordt, bij het ontwikkelen en onderhouden van diverse groepen die communityvorming willen inzetten voor meer verbinding en betrokkenheid.
Denk aan: (startende) community managers, communicatie-medewerkers, verenigingsmanagers, vestigingsmanagers, beleidsmedewerkers, projectmanagers en projectcoördinatoren.
Voor deze training gaan we uit van hbo-denkniveau.
- Je hebt inzicht in de verschillende dynamieken van community building
- Je kent de verschillende manieren van samenkomen en herkent wanneer dat wel of niet in de vorm van een community moet zijn
- Je begrijpt de rol van een community-concept ten opzichte van de grotere algemene community en weet hoe je deze moet positioneren en activeren
- Je hebt een visie over hoe je met de verschillende concepten resultaten kunt behalen die voor de community én voor de organisatie van belang zijn
- Je hebt handvatten om een community-concept te toetsen en verder te brengen richting kick-off.
- Je hebt inzicht in de waarde van een kerngroep en weet hoe je deze kunt betrekken en faciliteren
Tijdens de training Community building komen de volgende onderwerpen aan bod:
Dag 1: fysiek (van 9.30 tot 16.30)
- Community: definitie, doel, karakteristieken, randvoorwaarden en leden
- De community als middel binnen de organisatie
- Community manager: functieomschrijving, profiel en vaardigheden
- Community manager: de rol en positie in de organisatie
- Ambassadeurs (eerste groep leden) identificeren en aantrekken
- Community-concept (als onderdeel van de bredere strategie) bepalen
- Toetsing community-concept en implementatie
- Integratie en positionering ten opzichte van andere kanalen
Na dag 1 krijg je een opdracht mee die je voor de online bijeenkomst (3 uur) moet voorbereiden. Plan in de week tussen de twee dagen een halve dag in voor het maken van deze opdracht.
Dag 2: online (van 9.30 tot 12.30)
- Terugkoppeling opdracht
- Advies en feedback trainer en mededeelnemers
- De content- en activiteitenkalender: offline bijeenkomsten organiseren
- Huisregels en algemene voorwaarden
- Doorontwikkeling van de community
