Kennisupdate Strategie en Beleid
Lesgeld
Inzicht in het strategieprocesEen effectieve strategie gaat in op de specifieke context en situaties – de uitdagingen in de omgeving – en eventuele interne knelpunten, en vanuit verbinding met de unieke identiteit van de betreffende organisatie.
De hoe-vraag – op welke wijze kan de organisatie haar doelen het best nastreven? – wordt met strategische keuzes beantwoord.
De kennisupdate start met een analyse van managementboeken van McKinsey auteurs, beginnend bij Peter & Waterman (In search of Excellence, 1982) via verschillende boeken van Collins tot uiteindelijk Laloux’ Reinventing organizations (2015).
Verdieping van verschillende facetten van strategieIn opeenvolgende lessen worden verschillende strategiemodellen besproken die op diverse facetten van het strategieproces ingaan:
- De rol van missie, visie en identiteit
- Ideaaltypische strategieën, bijvoorbeeld van Porter en Wiersma & Tracey
- Dynamieken in het strategieproces adhv het vierfasenmodel van Hardjono
- Stakeholderdialoog adhv Cooperrider’s Appreciative Inquiry
- Duurzaam presteren (Keller & Price, 2010) en de Double Diamond (Van Marrewijk, 2019)
- Besturen en monitoren in complexe omgevingen.